أنا عندى أخوات بنات
آه حاببهم يكونوا في حياتي وبتاع
بس في نفس الوقت، ما كـنـتـش حابب إن يكون ليا أخوات بنات
بسبب المجتمع الـلـي إحنا فيه
هو أنا الموضوع عمره ما أثر معايا، حوارإني شولة،
وبـ آكل واشرب واكتب واطبخ وكل حياتي بإيدي الشمال
بس لحد دلوقتي 25 سنة، وأول مرة حد ياكل معايا يقول لي:
"إيه ده؟ أنتِ بـ تاكلي بالشمال؟ حرام يا بنتي"
قالت لي: "كلميه أنتِ علشان يقتنع"
قولت: "ماشي، عملتها كتير"
إنما حقيقي بقى، أبو صاحبتي ده كان استثناء
أولًا: خد كل بياناتي
ولولا إني كنت تحت السن القانوني، كان أخد رقم بطاقتي
بعدها بقى قعد يسألني بابا مين؟ وأخواتي مين؟
بابايا وباقي عيلتي -عماتي، وعمامي، وولادهم- دايمًا بـ يسألوني:
"هـ تكملي نص دينك إمتى؟"
ولو كنا في فرح، دايمًا بـ يقولوا لي: "عقبالك".
المضحك إن بابا عايزني أتجوز، ويشوفني مستقرة في بيت العدل بمجرد ما اتخرج.
والمضحك كمان إنه بـ يتضايق عشان بـ خرج كتير.
أنا مش مجبر إني أمشي حاطط الهاند فري عشان ما أسـمـعـش
لأن لو ما سـمـعـتـش فأنا شايف نظراتهم.